čtvrtek, září 11, 2008

VIVA L´AMSTERDAM -NEDOKONČENO

Zpátky v Čechách!
11 dní mi stačilo k přičichnutí ke kultuře libé,chci,já musím vypadnout co nejdřív z týhle země.Jasně tohle je můj domov,ale stejně tak jakýkoli kout světa.A nemůžu říct někdy objektivně, že Praha je jedna z nejkrásnějších,dokud nebudu mít srovnaní,teda ne ,že by mi šlo o objektivnost za každou cenu.
Fenomém kol!Taky jsem mu propadla a to je na Holandu skvělý.Ten „eko“ styl,propracovaný systém cyklo stezek,kde bikekař má absolutní přednost.Nejdřív jsem si pučovala kolo v kempu Zeeburg,


kde jsem spávala skoro tejden.Lukáš se zdráhal si jej půjčit,ale neodbil mě a nakonec nelitoval,i přesto ,že jsem hned první den do něj vrazila.Kolo je mnohem lepší než tam jezdit tramkou,kam když nastoupíš tak dostaneš templ od osoby ,co tam sedí prostřed soupravy.Superbe je že 16 a 24 jezdí zadarmo a jezdí z Damu až k
Sqautu,kde jsem trávila mé zatím poslední dny v A´damu, se mi páčil.Taký rozkošný malý bytek na Van Ostenstraat.Kde se krom stálých,střídají návštěvy.S Kryštofem a Jirkou jsme zašli do fajných dvou pubů.Stačí jen stát před hospodou, kouřit a o hovor není nouze.Nizozemci jsou přátelští a komunikativní.Skvělá příležitost jak spíkovatPár fajných lidí jsem potkala,zasmála se chrochtavému přízvuku holandštiny a pila dvoudecky piva.





To město má co hodně nabídnout ,je tak multikulturní,romantický svými kanály a rádoby padajícími domy,kde v uličkách bloudíš v kruhu,jak je Amster stavěn,se ani nedivím Komenskému,kde čerpal inspiraci na orbis pictus,hm,tam taky myslim bloudil v kruhu…a stejně tak pro něj muselo být úchvatný ten mix lidí. Ve srovnání s Prahou,ale své zajímavosti tak okatě neukazuje,teda krom Red Light ,což je na Achtenburgstraat,kde se vlní (ne)hezké ženštiny a davy turistů neví ,jestli na skok rychlého sexu mají zaskočit,bo se je kochat anebo smát venku.Stojí prej kol 50 eur.Všude září rudé neony a negři našeptávaj,jestli chceš koks bo speedy.Pak je tam taká jakoby šnekovitě zatočená plenta pro močení pánů,či jejich uspokojení:-)Poblíž Redlight je i taký fajný coffe shop,kde hraje reggea a za 15 či 10 eur si vybereš skór tři gramy kuřiva.Nevím jméno,ale víc se mi líbil interiérem Abraxas,dvou patrovej,kterej je v jedný úzský uličce poblíž Damu,což je centální náměstí s radnicí ,kostelem a obeliskem,za rohem půjčujou kola ,neřestně drahý za 12 eur za24hodin ,ale maj to vychcaně zařízený,že vrátit je musíš do22hod,jinak se platí dvojásob v reálu za 24h dáš 21eur+ záloha 50.Šílená pálka oproti kempu,kde zaplatís 8,5E a s pojistkou 11,5 + záloha 25E…







Amsterdam není tak monumentální jako Praha,což je daný tím,že jeho domy jsou v renesančním prostém stylu ,anebo v modernu.Takže po architektonický stránce je absolutně jiný.
Nastuzena jsem z koupačky v jezeře a v moři.U jezera jsem narazila na exibionistu, kluci akrobačili skoky přes lavici před objektivy.Jeli jsme tam přes taký niga getho:-) na kole…Když jsem se vrátili od moře,tak ňákej týpek na tramstation mi řek ,že bych psovi Bibovi měla pošimrat kulky.Takže i na kryply tam člověk narazí.



Bibo patří Rubi,což je milá slečna ,s kterou jsem poslední den prokecala pár hodin v bytě u laciného piva a baleného tabáku,kde taky bydlí, a tak propásla výstavu Van Gogha,na kterou jsem měla zajít se slevou a Krystem,najde se stejně jako Rijksmuseum na Museumplein.Což je další důvod proč tam jet znovu.Zato jsem viděla asi 6 Rambrantů,mezi něma podobiznu mistrova syna,ještě než mu zesnul,což pro něj byla strašná rána, a pak tam visely dva jeho autoportréty ,jeden ten ve stínu ,kde je rozčepýřený mladík a druhý už jako stařec.Noční hlídka je dost velká.A Židovská svatba je fakt pěkná. A barvy na Vermeerovi jsou mnohem zářivější než na reprodukcích ,zejména ,ta modř ,a pak na obrazu Mlékařka je patrnej ten jeho tečkovací rukopis;-), krom jiných jsem viděla i Tinttoreta a Tiziana…



Se těším na fotky z Lukášova foťáku (páč můj má rozbitý displej ,tak mám málo snímků) a taky od Toma Ragana,který nás vezl do Amsterdamu.Sehnala jsem ho přes spolujízda.eu .Je to pohodovej týpek ,kterej si tam jen vyzved svý dva americký kamarády a jeli šplhat na Mont Blank,tak snad ještě žijou.Nazpět jsem měla jízdu busem s eurolines,ale nakonec jsem se svezla s Jirkovým bratrem,přítelkou a kámošem autem.Páč jsem nějak nebyla schopna Amster opustit toho večera.Zdržela jsem se popíjením portského ve Vondlu,což je taký velký park,kde jsme seděli toho večera.Pak mi Kryštof říkal,jak má rád vyzrálý pomeranč,nevím,co přesně mi chtěl říct tím jinotajem,může se domyšlet,ale nebudu,páč nehodlám si zpouštět ten haluzní kolotoč zase v hlavě.Byl roztomilý ten poslední večer,v náladě se čepýřil ,a pak jsme se trochu bitkařili;).Ráno jsem odjížděla dost narychlo,nenalíčiná,s jednou ponožkou na noze,jsem v té své rozespalosti stihla říct jen – měj se – přitom na jazyku bylo mnohem víc chtěného k vyslovení,ale stalo se a tak můj odchod byl taký tichý.S pocitem ,že si chtěl něco říct,páč víš , že to místo a osoby neuvidíš zase delší čas.
Co mě sejří je ,že jsem tam nemohla být dýl,páč po odjezdu Lukáše,vysvitlo slunce a já jsem poznala i ten život v Amstru,páč dokavaď se s lidmi tolik nebavíš ,tak máš jen taký turistický zážitky.


Zaskočili jsme s Lukášem na koncert Bennie Mana do Paradisa,což je taký klub,připomínají baziliku,ale hudba mi nic neříkala pro svou rádoby reggea,ska latino disharmonii.Vždycky když už to mělo formu třeba ska s ragga zpěvem,což je mi libý,přešlo to do divnosti.Atmosféru to ale mělo.Jen když jsem šla pro pivko a afro se neusmál,málem bych do něj narazila,pač v tý tmě nebyl moc viděl.Nemínim to rasově.:-)))
Lukáš mi vyprávěl ,že měl trable při cestě domů.Na hranicích s Německem celnici přikázali busu,aby všichni vystoupili a pes prohledal celej prostor.Na českých hranicích ,dokonce Lukáše, Kryštofovi dva známí a jednoho týpka důkladněj prohlíželi a toho posledního vysvlíkli a následně zadrželi.Takže celkem drama.Nicméně haš si přivez .Autem taký problémy odpadaj…
Věty jako Mach ik róke?-mohu kouřit (ik bechrejt het nít -nerozumím..) anebo ik will chrách én pijše – chtěla bych jedno pivo ,jsem nepoužila ,holandština je taký mix angličtiny,němčiny a francouzštiny…Libí se mi jejich PROST – na zdraví a taky dách / tot zíns – což je nashle!

Žádné komentáře: